Aktualności
Aktualności dotyczące zasad funkcjonowania – „pro bono” oraz opieki nad zdrowiem intymnym Kobiet i Dziewcząt w Opus 4 vitae.
05-12-2025 roku:
Za nami 2 szczyty dotyczące ochrony zdrowia. Ochrony, ponieważ służba zdrowia niektórym osobom nie przechodzi przez usta. Jeden szczyt Rządowy drugi Prezydencki.
Tylko na jednym z nich, z jednych ust wybrzmiało stanowczo stwierdzenie, że…
…pierwsze miejsce w systemie powinien zajmować Pacjent…
Służyć Pacjentowi w chorobie, w walce o zdrowie a nawet życie…
Służyć Pacjentowi a nie mamonie…
Czy to tak trudno zrozumieć ?
„Na zdrowiu i chorobie pacjenta nikt nie będzie zarabiał nieadekwatnie do tego, co świadczy. (…)„
Zgadzam się z tymi słowami… o ile można to wycenić…
Do wszystkich poniesionych kosztów, które do tej pory poniosłem, żeby wrócić do systemu ochrony zdrowia mimo, że działamy„pro bono”, doliczono nam podatek VAT bez prawa do odpisu…
Dla samych usług informatycznych to 23 %.
W podmiotach komercyjnych ten VAT jest następnie przerzucany na Pacjenta.
Narodowy Fundusz Zdrowia stworzył system, w którym podmiot zbierający składkę wybiera lekarza, który ma leczyć wpłacającego pieniądze Pacjenta.
To początek patologii.
Pogwałcenie prawa Pacjenta do swobodnego wyboru lekarza.
Pogwałcenie prawa lekarza do swobodnego dostępu do każdego Pacjenta.
Ten system, ze względu na łatwość generowania nieuprawnionego zysku podchwyciły pozostałe funkcjonujące na rynku podmioty.
To dopełnia patologię.
Wniosek z jednego ze szczytów, jest jak najbardziej słuszny gdyby nie odnosił się do lekarzy i tzw. kominów płacowych. System narzucił lekarzom prace biurowo-rozliczeniowe z NFZ, ograniczył czas jaki mogą oni poświęcić Pacjentowi a asystenta medycznego umieścił w takim miejscu systemu, że stał się on częścią „głuchego telefonu„. Opinię asystenta medycznego Pacjent często traktuje jak opinię innego lekarza. Jeden taki „głuchy telefon” kosztuje system ponad 6000 ( 6 tysięcy ) złotych miesięcznie.
Łączny koszy asystentów medycznych w Polsce w 2024 roku to około 960 000 000 ( 960 milionów ) złotych.
Stworzony system opieki zdrwotnej zabił współpracę miedzy pracownikami wtłoczonymi w jego ramy. Zniszczył zespoły zabił współpracę. Traktuje je jak zorganizowane grupy przestępcze. W efekcie poszczególne zawody rywalizują o pacjenta agresywnie a często nieetycznie pod presją przymusu ekonomicznego. W tym opresyjnym dla wszystkich systemie odwołanie się do etyki i złożonych przed laty przyrzeczeń zawodowych traktowane jak mobbing.
System zmusił nas do wypisywania leków na rok z góry ponieważ miało to zmniejszyć kolejki i szkoda było pieniędzy na kontakt Pacjenta z lekarzem w czasie wizyt recepturowych. Koszt 3 000 000 000 ( 3 miliardy ) złotych rocznie.
Nic i nikt nie zastąpi bezposredniego kontaktu Pacjenta z lekarzem.
Miejsce lekarza jest wyłącznie przy Pacjencie bez pośredników, pozostałe osoby mogą im jedynie towarzyszyć.
Każdy system oparty o inny priorytet niż bezpośredni kontakt Pacjenta z lekarzem będzie mało efektywny i niskiej jakości.
Już tego doświadczamy.
…Nie ma takich pieniędzy i narzędzi, których byłoby wystarczająco dużo, żeby spełnić 100% oczekiwań zarówno lekarzy, jak i pacjentów…
Każdy kto tak myśli o systemie nie ma prawa go organizować. Chyba, że wymieni dla kogo i na co tych pieniędzy nie wystarczy. Dla ratowania kogo, czyich Dzieci, Rodziców, Dziadków etc. składają się pozostali.
Mamy prawo wiedzieć.
04-12-2025 roku:
Dzięki cierpliwości i uprzejmości firmy informatycznej zakończyliśmy proces instalacji oprogramowania umożliwiający dostęp do e-recept i e-skierowań. Serdecznie dziękujemy za pomoc.
W dniu 6 grudnia 2025 roku od godziny 11.00 rozpoczynamy przyjęcia stacjonarne.
Zapisy wyłącznie w formie wiadomości SMS pod numerem telefonu 661 048 128
Pierwszorazowa wizyta podobnie jak każda kolejna gdy zostanie zmieniony termin wcześniej ustalony, poprzedzona będzie T-PORADĄ.
Jest to niezbędne ze względu na szacunek dla Waszego czasu.
W czasie T-PORADY ustalimy termin wizyty stacjonarnej tak żeby była ona jak najbardziej efektywna w Waszej indywidualnej sytuacji zdrowotnej.
Przypomnę tylko, że narząd rodny zmienia się zgodnie z cyklem płciowym, na który nakładają się zmiany chorobowe. Sztandarowym przykładem są polipy endometrium, które są niezwykle trudne do rozpoznania w drugiej fazie cyklu. Wszystkie zmiany musimy interpretować w kontekście fizjologicznych zmian charakterystycznych dla fazy cyklu, w której je stwierdzamy.
Zakres wykonywanych rutynowo badań obejmuje:
badanie podmiotowe ( wywiad lekarski ),
badanie przedmiotowe ( badanie ginekologiczne zestawione – dwuręczne oraz badanie i nauka badania gruczołów piersiowych ),
badanie cytologiczne i kolposkopię ( profilaktyka raka szyjki macicy ),
badanie USG ginekologiczne dopochwowe i przezbrzuszne,
badanie USG gruczołów piersiowych,
badanie USG gruczołu tarczowego ( według wskazań ),
kardiotokografię – KTG ( według wskazań )
Zasady rejestracji i funkcjonowania:
Zgodnie z życzeniem ofiarodawcy, który pragnie pozostać anonimowy porady będą udzielane pro bono (nieodpłatnie ) osobom wykluczonym z systemu ochrony zdrowia ze względu na
- ubóstwo,
- brak ubezpieczenia,
- brak dostępu,
- i inne przyczyny wykluczenia…
Ofiarodawca prosi aby po zakończonej wizycie nie proponować korzyści materialnych pracownikom a ewentualną wdzięczność swoją, raczej okazać potrzebującym z najbliższego otoczenia.
26-11-2025 roku:
W prawidłowo funkcjonującym systemie ochrony zdrowia tak powinna wyglądać wizytówka pracownika medycznego:
lek.med. Adam Bartlewicz
specjalista ginekologii i położnictwa, cytolog
przyjmuje pacjentów komercyjnych i wszystkie kasy chorych
25-11-2025 roku:
Otrzymaliśmy odpowiedź z Wielkopolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Narodowy Fundusz Zdrowia podtrzymał swoją decyzję i odrzucił ofertę. Mimo lepszego wyposażenia, zaoferowanej lepszej dostępności, lepszych warunków lokalowych, łatwiejszej rejestracji…
WYBÓR lekarza przez Pacjentkę w Polsce jest FIKCJĄ…
Obecny system opieki zdrowotnej jest nie tylko patologiczny on jest opresyjny. Tak długo jak nie oprzemy go o 3 filary wolnego wyboru tak długo będzie tylko dla nielicznych, tych wybranych…
3 filary zdrowego systemu ochrony zdrowia:
wolny wybór kasy chorych, w której ubezpieczy się Pacjent.
wolny wybór lekarza przez Pacjenta,
wolny dostęp do Pacjenta każdego lekarza posiadającego prawo wykonywania zawodu.
Jakim prawem Urzędnik Państwowy wybiera ginekologa, u którego powinna się leczyć Kobieta, Dziewczyna… ?
24-11-2025 roku:
Złożyliśmy odwołanie od decyzji Wielkopolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Oczekujemy na odpowiedź.
20-11-2025 roku:
Dzisiaj rozpoczęliśmy wdrażanie systemu informatycznego. Raczej nie zdążymy w wyznaczonym terminie.
Dotychczas poniesione koszty:
- ubezpieczenie zdrowotne w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą: listopad: 769,43 PLN;
- zmiana wpisu RPWDL2: 2 x 83,00 PLN = 166,00 PLN;
RAZEM: 935,43 PLN
Złożyliśmy ofertę na świadczenie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w zakresie położnictwa i ginekologii w ramach świadczeń kontraktowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zaproponowaliśmy zakres i jakość usług taki jak w Wojskowej Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej w oparciu o lepsze warunki lokalowe i bardziej nowoczesne wyposażenie. Otrzymaliśmy odpowiedź:
Oferta została odrzucona.
19-11-2025 riku:
W dniu wczorajszym otrzymałem odpowiedź, że przesyłka z podpisaną umową na świadczenie usług informatycznych została nadana 18-11-2025 roku. Dzisiaj o 17.50 odebrałem przesyłkę z urzędu pocztowego.
Umowa została podpisana w dniu 28-10-2025 roku.
21-11-2025 roku upływa termin wdrożenia systemu.
17-11-2025 roku:
Dziękuję za słowa wsparcia i zainteresowanie kiedy powrócę do przyjęć stacjonarnych.
Wciąż oczekuję na podpisanie umowy przez firmę dostarczającą oprogramowania. Zgodnie z zaproponowanym przez nią harmonogramem do 21-11-2025 roku powinienem uzyskać dostęp do e-recept oraz e-skierowań.
Bez takiego dostępu prowadzenie działalności jest praktycznie niemożliwe.
Musimy zachować cierpliwość.
05-11-2025 roku:
27-10-2025 roku przesłaliśmy pełną dokumentację niezbędną dla pozyskania systemu do obsługi gabinetu. Wciąż oczekujemy na podpis prezesa firmy sprzedającej oprogramowanie dla służby zdrowia. Bez takiego oprogramowania niemożliwe jest prawidłowe funkcjonowanie w systemie opieki zdrowotnej.
31-10-2025 roku:
Jesteśmy po rozmowie z radcą prawnym i księgowym w sprawie źródeł finansowania…
Stan prawny:
- lekarz może nie pobierać opłaty za świadczone usługi i nie musi posiadać kasy fiskalnej jeżeli jego działalność nie przynosi mu dochodu,
- w rozumieniu Polskiego prawa bezpłatna porada lekarska jest wówczas formą darowizny lekarza na rzecz Pacjenta, której łączna wartość nie może przekraczać…
…5 733 złote w ciągu 5 lat,
- cena jednej porady specjalistycznej według Narodowego Funduszu Zdrowia to obecnie w przybliżeniu…
od 18,04 do 218,12 złotych,
- możliwe jest więc udzielenie w naszym gabinecie każdej z Was w ciągu 5 lat…
od 317 do 26 porad,
W ramach tej kwoty można więc wyleczyć większość z Was.
Te szczegółowe dane przytaczam ponieważ nasza działalność musi spełniać wymogi ustanowionego prawa. Będziemy więc musieli tak pracować żeby nie przekroczyć tej kwoty. Musimy to też udokumentować dla każdej z Was oddzielnie. To na wypadek kontroli gabinetu przez Urząd Skarbowy.
Została potwierdzona legalność źródeł finansowania.
Potwierdzenie było konieczne ze względu na ustawę o „Przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz wspieraniu terroryzmu” ( Dz.U.2025.644 )
(https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/przeciwdzialanie-praniu-pieniedzy-oraz-finansowaniu-terroryzmu-18708093/art-86)
„Dura lex sed lex”
16-10-2025 roku:
Otrzymaliśmy opinię prawną.
Lekarz może przyjmować Pacjentów i nie pobierać opłat ( pro bono ).
Rozpoczęliśmy wdrażanie oprogramowania niezbędnego do funkcjonowania gabinetu w systemie.
22-09-2025 roku:
Dziękuję wszystkim za telefony i SMS-y. To dla Nas ważne. To nadzieja, że jednak uda się coś zmienić w tym systemie, że warto „po pierwsze nie szkodzić”. Kobiety i Dziewczęta w Polsce mają do tego prawo mimo wszystko, mimo źle ukształtowanego systemu opieki. Jego naciski nie mogą być usprawiedliwieniem dla nikogo.
W jednej z rozmów zadano mi pytanie:
„Jak to możliwe, że wykonuje Pan kontrakt NFZ poświęcając Pacjentkom tyle czasu na każdej wizycie ?”.
Jednak nikt mnie przez 30-lat nie zapytał:
Jak możemy Panu pomóc ?
W jednym z portali „opiniotwórczych” pojawiły się informacje, że wciąż przyjmuję w ramach NFZ i podjąłem pracę w Medicover. Obie informacje są nieprawdziwe. W ramach NFZ nie pracuję od 28-08-2025 roku w Medicover nie pracowałem nigdy choć prowadziłem w tej sprawie rozmowy.
Nie będę pracował u nikogo kto nie zapewni takiego standardu opieki jaki powinny Panie otrzymać.
Wciąż oczekujemy na opinię prawną.
18-09-2025 roku:
Dziękujemy za pierwsze sugestie co do godzin pracy gabinetu.
Chcemy rozbudzić oczekiwania Kobiet żeby uruchomić ich potencjał i sprowokować do działania. Naszym celem jest właściwa opieka nad zdrowiem intymnym i prawo lekarzy do Dobrej Praktyki. Standard ten musi być wysoki niezależnie od miejsca świadczenia usług medycznych. Chcemy tak zmienić system opieki zdrowotnej, żeby stał się dla nich przyjazny. Kobiety, jako szczytowe osiągnięcie Inteligentnego Projektu, ze względu na swoją wyjątkowość mają do tego pełne prawo. Statusu materialny stały czy chwilowy nie może być przeszkodą. Mamy obowiązek ten standard im zapewnić.
Dla nas największą nagrodą będzie niczym nieskrępowane „prawo do dobrej praktyki”.
Wciąż oczekujemy na opinię prawną.
17-09-2025 roku:
Dziękuję bardzo za wszystkie SMS-y. Utwierdzają mnie one w przekonaniu, że tak powinna wyglądać opieka nad zdrowiem intymnym Dziewcząt i Kobiet. Proszę mi wybaczyć oszczędne odpowiedzi ale w wypowiedzeniu umowy o świadczenie usług medycznych zawarto zakaz kontaktowania się z Pacjentkami WSPL. Nie mogę więc informować Pań o moim aktualnym miejscu pracy i narażać się na konsekwencje. Obecnie nigdzie nie pracuję. Z jakiego powodu wyjaśniłem wcześniej ( wpis z dnia 10-09-2025 r. ).
Oczekujemy na opinię prawną jakie warunki powinniśmy spełnić, żeby zgodnie z prawem przyjmować Panie nieodpłatnie – „pro bono”. Wciąż staramy się o źródła finansowania choć jedno już pozyskaliśmy.
Ideą jest stworzenie gabinetu dla Was a nie dla nas. Chcemy, żeby całkowicie odpowiadał Waszym a nie naszym potrzebom. Prosimy więc, na początek o udział w tworzeniu, miedzy innymi, grafiku przyjęć. Jeżeli taka forma opieki medycznej jest Tobie bliska i chciałabyś pozostać pod Naszą opieką wyślij maila z informacją :
Jaką formę kontaktu z lekarzem preferujesz ? Dostępne będą wizyty stacjonarne i T-PORADAY.
Jakie dni w tygodniu są dla Ciebie najbardziej odpowiednie na wizytę ? Dostępne będą wszystkie dni tygodnia za wyjątkiem niedzieli; Proszę podać conajmniej dwie a najlepiej trzy możliwości. Postaramy się żeby to były Twoje terminy.
Jakie godziny na wizytę najbardziej Tobie odpowiadają ? Dostępne będą godziny od 8.00 do 21.00. Proszę podać conajmniej dwie a najlepiej trzy możliwości. Postaramy się żeby to były Twoje godziny. ( Jednak chcielibyśmy mieć jakieś przerwy na posiłek ). ; ))
Sugestie proszę przesyłać na adres :
opus4vitaebartlewicz@gmail.com
15-09-2025 roku:
Ponieważ zakończenie współpracy z Wojskową Specjalistyczną Przychodnią Lekarską mimo wszystko było dla mnie zaskoczeniem nie byłem przygotowany pod względem prawnym. Nie było to do tej pory potrzebne ponieważ terminy w ramach ubezpieczenia w NFZ nie były odległe. Tym bardziej, że w razie potrzeby Pacjentki były przyjmowane niezwłocznie. Obecnie poszukujemy podstaw prawnych funkcjonowania gabinetu w ramach formuły „pro bono” ( nieodpłatnie ). Na szczęście mamy już źródło finansowania.
10-09-2025 roku:
Dzień dobry
W związku z licznymi pytaniami o przyczyny zakończenia współpracy z WSPL w Poznaniu i aktualne miejsce pracy winny jestem wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.
W dniu 22 sierpnia 2025 roku otrzymałem wypowiedzenie umowy na podstawie, której świadczyłem usługi medyczne na rzecz Wojskowej Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej w Poznaniu.
Ponieważ prawda w relacjach, a w relacjach Pacjent – lekarz szczególnie, jest najważniejsza muszę podzielić się okolicznościami jakie do tego doprowadziły.
Otrzymałem wypowiedzenie umowy po tym jak w emocjach podniesionym głosem zwróciłem uwagę Pani Pielęgniarce gdy uznałem, że Pacjentce z Ukrainy dzieje się krzywda. Dopiero w trakcie wręczania wypowiedzenia dowiedziałem się, że… zawiodła komunikacja. Mimo, że nie mogłem się z tego wytłumaczyć, uważam, że to nie powinno się nigdy zdarzyć.
Nic mnie nie usprawiedliwia… Mogę tylko przeprosić, ponieważ niewątpliwie zawiodłem…
W tym miejscu pragnę przeprosić wszystkich Pracowników Wojskowej Przychodni Lekarskiej w Poznaniu, z którą byłem związany nieprzerwanie od 27 lutego 1997 roku. Szczególnie przepraszam wszystkich Pracowników filii WSPL przy ulicy Solnej 21 w Poznaniu ponieważ od 2002 roku wspólnie tworzyliśmy Poradnię Ginekologiczną wraz z Poradnią Kolposkopową, której powstania byłem inicjatorem.
Przepraszam Pracowników WSPL, że stawiając im wymagania niezgodne z oczekiwaniami systemu opieki zdrowotnej a zgodne z przyrzeczeniami, które przed laty złożyli, narażałem ich na uzasadnioną presję ze strony pracodawcy.
Wszyscy bez wyjątku jesteśmy ofiarami tego amoralnego systemu opieki zdrowotnej.
Nie mogłem jednak zrezygnować z obowiązku moralnego nakazującego mi stawianie Pacjenta na pierwszym miejscu przede wszystkim i mimo wszystko, zgodnie z Przysięgą Hipokratesa.
Dziękuję wszystkim Pracownikom WSPL, którzy wspierali mnie w czasie długotrwałej ( 5 lat ) choroby i pomagali w diagnostyce, terapii oraz w wykonywaniu obowiązków. Bez Was nie udałoby mi się wyzdrowieć. Przepraszam też, że szczególnie w tym czasie brakowało mi cierpliwości i pokory.
W związku z licznymi pytaniami Pacjentek o aktualne miejsce pracy a szczególnie czy będę przyjmował „prywatnie” pragnę poinformować, że…
…nie będę przyjmował prywatnie.
Uważam za nieetyczne wręcz amoralne pobieranie dodatkowej opłaty od chorych w sytuacji gdy opłacają składkę zdrowotną a często także abonament czy dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne i mimo to nie uzyskują zadawalającej pomocy godnej państwa w XXI wieku w środku Europy.
Stawianie, przez system opieki zdrowotnej, szerokopojętego środowiska medycznego w tak dwuznacznej sytuacji wobec Pacjenta jest nieetyczne i niemoralne.
Pełną odpowiedzialność za tą sytuację ponoszą organizatorzy systemu ochrony zdrowia. Środowisko medyczne od 2001 roku nie może realnie wpłynąć na kształt systemu, który stał się opresyjny nie tylko dla Pacjentów ale także dla wszystkich pracowników ochrony zdrowia. Nie można zbudować systemu ochrony zdrowia na chciwości. Umieszczenie pieniądza na szczycie systemu rodzi i będzie rodzić wyłącznie patologię. Na szczycie systemu może być tylko Pacjent i zasada „primum non nocere”.
Pobieranie pieniędzy za opiekę w gabinecie prywatnym w takim systemie ochrony zdrowia jak obecnie – jest amoralne i nieetyczne.
Nie podejmę żadnej pracy w tym systemie jeżeli nie zostaną spełnione standardy opieki, do których przyzwyczajone są Pacjentki obdarzające mnie zaufaniem. Do tego czasu będę pracował „pro bono” jeżeli uda mi się tak zorganizować gabinet.
Dziękuję wszystkim Pacjentkom, że mimo wszystko obdarzały mnie zaufaniem, niektóre od 28 lat. Zaufanie to najcenniejsze co może się lekarzowi przydarzyć. Tylko dzięki Wam nie wypaliłem się zawodowo do końca. Szczególnie dziękuję za wsparcie w czasie choroby, której nabawiłem się w czasie operacji na skutek zakłucia. Wasza obecność w gabinecie w tych bardzo trudnych dla mnie chwilach była częścią dochodzenia do zdrowia. Jeszcze raz serdecznie dziękuję.
Wszystkie Panie, których oczekiwań, szczególnie w tym czasie nie spełniłem, serdecznie przepraszam.
